פרויקטי תמ"א 38 הם ללא ספק מורכבים ביותר מבחינה הנדסית. יש לזכור שהאדריכל נדרש להתחשב בכמות גדולה של מגבלות, בתקציב מוגבל, בדרישות של דיירים רבים ובתשתיות ישנות, מה שמביא ללא מעט קשיים במעלה הדרך. עם זאת, אדריכל מיומן בהחלט ידע להתמודד עם משוכות אלה ולהניב את המרב מכל פרויקט. אז מה חשוב לדעת על הקשר בין אדריכלות לתמ"א 38? הכל במאמר שלפניכם.

השפעת סוג התמ"א על עבודת האדריכל

רגע לפני שנגיע למגבלות השונות ולצרכים שנושאים עמם פרויקטי תמ"א 38, חשוב להכיר לעומק את סוגי התמ"א השונים על מנת להבין איזו עבודה דרושה מהאדריכל בכל אחד מהם. פרויקט תמ"א 38 במסגרתו המקורית, כולל חיזוק של המבנה הקיים, דורש את חיזוק יסודות הבניין כמו גם הוספת קומת מגורים או שתיים. בנוסף, ניתן לשלב בפרויקט מספר אלמנטים נוספים שנועדו לשרת את הדיירים כגון הוספת ממ"דים וממ"קים, מרפסות, חניה ומעלית וביצוע שיפוץ כללי לבניין. במהלך פרויקט מסוג זה עבודת המהנדס תהיה קודם כל להבין כיצד ניתן לחזק את הבניין באופן איכותי שיבטיח עמידות בפני רעידות אדמה. לאחר גיבוש תכנית החיזוק, יהיה עליו להציע דרכים שונות להעניק לדיירים הטבות – כגון מעלית, מרפסות שמש, ממ"דים ותוספות נוספות, תוך כדי שימור האינטרס הרווחי של הקבלן.
הסוג השני של תמ"א 38 מהווה למעשה פרויקט פינוי-בינוי, במסגרתו הבניין נהרס לחלוטין ובמקומו נבנה בניין חדש לגמרי. במקרה כזה לאדריכל יש יכולת השפעה הרבה יותר עמוקה, שכן עליו לתכנן בניין שלם מאפס – באיזה אופן לחלק את הדירות, כיצד לעצב את חזית הבניין, כמה קומות לבנות וכל שיקול נוסף אשר קיים כאשר מחליטים להקים בניין חדש.

הגבלות וקשיים משמעותיים בביצוע תמ"א 38

לאור שני סוגי התמ"א, חשוב לדעת שישנן מגבלות משמעותיות כאשר יוצאים לפרויקט מסוג זה. כך למשל העובדה שכל דייר צריך לקבל דירה שווה לדירתו הקודמת או גדולה ממנה, מאלצת את האדריכל לבצע פשרות רבות בהיבט חלוקת שטח הדירות. כמו כן הצורך להקים את כל התשתיות החדשות כגון מעלית ומרפסות על גבי מבנה מיושן, מגביל ומייקר באופן משמעותי את אפשרויות הביצוע ולכן עלול לסכל חלק מהתכניות.

עורך דין מקרקעין מיומן – השער הראשי לפרויקט תמ"א מוצלח

בשנים האחרונות עלה הביקוש עבור יזמי תמ"א 38 בתל אביב, בירושלים ובערים נוספות בצורה משמעותית מאוד. אין ספק ששיתוף פעולה איכותי מצד הדיירים כמו גם קבלן הוגן וישר הם התנאים הבסיסיים ביותר לקידום פרויקט של תמ"א 38 ולהצלחתו בסוף הדרך. עם זאת, על מנת ליהנות מתוצאה מושלמת באמת, חשוב לשים דגש על כל פרט ופרט בתכנון. רק עורך דין תמ"א 38 מיומן ומקצועי יצליח להתגבר על המכשולים, לנצל את המרחב הקיים באופן היעיל והמשובח ביותר ולהביא תפוקה מעולה הן עבור הקבלן והן עבור הדיירים.