מוסדות חינוכיים המציעים לימודי עיצוב ואמנות ניצבים היום בפני אתגרים שמעולם לא התמודדו איתם לפני כן – להכין את הבוגרים במאה ה-21. המעצבים של ימינו נכנסים לעולם שמאופיין בשינויים עולמיים מהירים, קידום טכנולוגי אדיר, סוגיות אתיות מורכבות ותחרות נטולת גבולות. שלל של בעיות שהופיעו להן באלף החדש.
לאור מצב זה, בתי הספר המכינים את מעצבי העתיד, מתייחסים לנושאים ולאתגרים הנוכחיים ומציעים תכניות לימודים שיועילו לדור הבא של המעצבים, כך שיוכלו למלא ביעילות את תפקידם החשוב בחברה.

קצת על תחום המקצוע

עולם עיצוב הפנים השתנה משמעותית במהלך 30-20 השנים האחרונות, והצליח לבסס את עצמו כמקצוע מוכר שמושך אליו גם סטודנטים שכבר רכשו לעצמם תואר ראשון בתחום כלשהו, וכעת מחפשים דרכים לפתח קריירה מעניינת כמעצבי פנים.
מקצוע עיצוב הפנים התפתח מתחום שעסק בעיקר בקישוט פני השטח, לתחום המתבסס על תכנון המתחשב בהתנהגות האנושית. כבוגרים של קורס עיצוב פנים תרכשו ידע במגוון תחומים, כמו:
– עקרונות הקונספט והפרוגרמה
– עיצוב פנים – תולדות
– הום סטיילינג
– קומפוזיציה והבעה גרפית
– שרטוט אדריכלי
– תכנון ובניית ריהוט
– שליטה בתוכנות דיגיטליות כמו: AutoCad או SketchUP.
כמקצוע, עולם העיצוב מציג מאפיינים מקצועיים מקובלים הכוללים בין השאר שליטה בטכנולוגיות תלת ממדיות, יכולת תכנון וייצור בעזרת מחשב, צילום וכן הלאה.

על השכלתו של מעצב הפנים

בתקופה שבה החברה מורכבת מאוד והטכנולוגיה לא מפסיקה להתפתח, השכלתם של מעצבי פנים מקצועיים מכוונת בימינו לרמות היצירתיות ולמיומנויות הגבוהות ביותר בתחום העיצוב.
מעצבי פנים אמור להגיב באופן פעיל גם לנושאים הנוגעים לעניינים חברתיים ולכוכב הלכת שלנו. לאנשי מקצוע אלה יש מחויבות לנושאים סביבתיים חשובים, כמו:
– ניצול אנרגיה יעיל
– סיום הזיהום
– מניעת ההתחממות הגלובלית
– ונקיטה במחזור
מומחים בתחום העיצוב מאמינים שהמפתח לפתרון סוגיות סביבתיות אלה טמון בטרנספורמציה חינוכית. משמעות הדבר היא שמעבר לדרישות הלימודיות המוכרות לקבלת תעודה בעיצוב פנים, חשוב להכין את מעצבי העתיד כך שיוכלו להתמודד עם פתרון בעיות בין תחומיות מורכבות שאמורות לקחת בחשבון מצד אחד את ההתנהגות האנושית ומצד שני את סוגיית העיצוב.

איך להפוך למעצב פנים?

כשתתחילו לעסוק במקצוע, אולי זה יהיה קצת מפחיד אבל אל דאגה. בעזרת כישרון ומסירות זה בהחלט בר השגה!
קודם כל, כדאי להתמקד בפיתוח מיומנויות ובהכנת תיק עבודות, ולהשתמש בהם כדי לקבל סטאז׳ או תפקיד זוטר במשרד לעיצוב פנים שבו תוכלו ללמוד מיומנויות של ניהול פרויקטים וניהול לקוחות.
במקביל, כדאי לנסות להתמחות בנישה או בסגנון שמלהיב אתכם, ולקדם את עצמכם ברשת האינטרנט. לא יעבור זמן רב ואתם בעצמכם תתחילו למשוך אליכם לקוחות.

אז אם השתכנעתם להפוך למעצבי פנים, אתם בטח תוהים איך ניתן להתחיל בקריירה שלכם?
כמה ניסיון עלי לרכוש?

כשתתחילו לעסוק בעיצוב פנים, הדבר החשוב ביותר הוא לאו דווקא תקופת הניסיון שתצברו אלא רמת המיומנויות שלכם. את המיומנויות הללו ניתן ללמוד בפרק זמן קצר יחסית, למשל במסגרת קורס במכללה.
כשנה של לימודים אינטנסיביים ועבודה קשה, יספיקו לכם כדי לקבל עבודה במשרד לעיצוב פנים. שם תוכלו לרכוש ניסיון רב כמעצבים. בנוסף, מומלץ לרכוש ניסיון בסביבות עבודה שונות.

כמעצב פנים חדש, איך אוכל לבנות תיק עבודות?

כשאתם מתחילים לעבוד כמעצבי פנים, אתם בלחץ עצום להוסיף פרויקטים לתיק העבודות שלכם, אחרת אתם חוששים שלא תתקבלו לעבודה או לא תמצאו לקוחות. עם זאת, זה לא תמיד המצב. לכן מומלץ להשקיע זמן וליצור לעצמכם עבודות שונות אשר יציגו לראווה את היכולת היצירתית שלכם. כך תוכלו להציג עבודות אלה בפני מעסיקים או לקוחות פוטנציאליים ולהראות להם את החזון, את הסגנון האישי ואת היכולות שלכם – ולא משנה אם עבודות אלה לא מייצגות פרויקטים אמתיים.

מה מחפש הסטודיו לעיצוב כשהוא עומד לשכור מעצב חדש?

בדרך כלל, לצד תשוקה לעיצוב פנים, חשוב שיהיה בידיכם תיק עבודות המדגים את כישורי השרטוט הטכני שלכם, ואת יכולתכם ליצור רעיונות ולפתור בעיות באמצעות העיצובים שיצרתם.
ולבסוף, כשאתם בוחרים ללמוד עיצוב פנים במסגרת לימודי תעודה המוצעים במכללה, ואין לכם תעודת בגרות מלאה, מן הסתם תהיו משוחררים מהצורך ללמוד קודם כל במכינה קדם אקדמאית, כדי להתקבל ללימודים.