המשרד הוא סביבת העבודה הנפוצה ביותר כיום והוא המקום בו מרבית האנשים העובדים מעבירים את רוב שעות הערות שלהם. עבור חלקנו- המשרד הוא בית שני של ממש. כיוון שהשהייה במשרד מהווה חלק כל כך משמעותי מחיי היום יום, לעיצוב הפנים של המשרד ישנה השפעה מכרעת על התחושות שלנו ועל מידת הנוחות שלנו בזמן הזה. בשנים האחרונות, מחקרים ותצפיות שנערכו בתחום מצביעים על כך שישנו קשר ישיר בין תפוקת העובדים ורמת היצירתיות שלהם לבין עיצוב הפנים של המשרד ומידת ההתאמה שלו לצרכים שלהם. כיום ברור יותר ויותר שכדי ליצור אווירה חיובית ופורה במשרד יש לספק לעובדים סביבה מעוצבת, נעימה ובריאה. אך כיצד עושים זאת?

האדריכלים ומעצבי הפנים של ימינו מודעים אף הם לחשיבות הגדולה של עיצוב פנים משרדים על חיי העובדים ועל רמת הפרודוקטיביות שלהם ועל כן, לאדריכלים ומעצבי פנים המתמחים בעיצוב משרדים ישנו ידע מקצועי נרחב ומגוון של כלים עיצוביים כמו- צבעים, טקסטורות, תאורה, חומרים ועוד, אותו הם יכולים להעמיד לרשותו של כל לקוח המעוניין בעיצוב משרד חדש או שיפוץ של משרד קיים.

 

עיצוב פנים משרדים – תהליך העבודה הראשוני

 

משרד אדריכלים העומד בפני פרויקט של עיצוב פנים משרדים חייב בראש ובראשנה להתייחס למספר גדול של פרמטרים שונים, עוד לפני ביצוע השרטוטים הראשונים. בין הפרמטרים האלו ניתן למנות נתונים חשובים אודות העסק או החברה אותם המשרד החדש עתיד לשמש. בין היתר יש להתייחס לנתונים כמו: מספר העובדים בחברה, המחלקות השונות בחברה, איזה סוג של עבודה מתבצע בכל מחלקה, מהי מערכת היחסים בין המחלקות, כיצד מתבצעת התקשורת בין המחלקות, שעות הפעילות של המשרד ועוד.

בהמשך, יש לקחת בחשבון מאפיינים נוספים אודות החברה והתרבות הארגונית שלה: האם מדובר בחברת הייטק שזקוקה לחללים פתוחים כדי לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים בין העובדים? האם החברה עתידה לגדול ולקלוט עובדים נוספים? האם ישנם לקוחות או ספקים העתידים לבקר במשרדים? או אולי מדובר במשרד סולידי כמו משרד של עורכי דין או רופאים, הזקוקים לחדרים שקטים לצורך קבלת מבקרים? חשוב גם לבחון את הצורך והפונקציונליות של החללים הציבוריים במשרד: האם יש צורך בדלפק קבלה או חדר המתנה? האם העובדים זקוקים למטבח או חדר אוכל? וכן הלאה.

שלב חשוב נוסף בתהליך ההיערכות לעיצוב פנים משרדים הוא בחינת התשתיות הקיימות. במידה ומדובר במבנה חדש המוקם מאפס הרי שיש כמובן הרבה יותר מקום לגמישות בעיצוב החלל, אך בהרבה מקרים משרד האדריכלים נדרש לתכנן ולעצב מחדש חלל קיים. במצב כזה יש לסקור את הנכס שנבחר ולבחון נתונים כמו: גודל הנכס וגובהו, המבנה הגיאומטרי שלו, באיזו קומה נמצאים המשרדים, מהם הפתחים הקיימים (חלונות/דלתות), אלמנטים כמו גרמי מדרגות, חדרי שירותים ועוד.

ככל שלמעצב הפנים או האדריכל יהיה יותר מידע, כך הוא יוכל להתאים טוב יותר את עיצוב הפנים לצורכי החברה ולעובדיה.

 

השפעת עיצוב הפנים על האווירה במשרד

 

תפקיד חשוב של עיצוב פנים משרדים הוא קביעת הטון והאווירה של המקום, והמסר שהוא מעביר הן לעובדים והן למבקרים מבחוץ. זה מתחיל בבחירת פלטת הצבעים: כיום ידוע לנו שלצבעים ישנה השפעה פסיכולוגית על איך שאנחנו מרגישים וחשים, לכן חשוב להקדיש מחשבה לבחירת פלטת הצבעים לעיצוב המשרד, וזאת כדי לקבוע את האווירה הרצויה. כך למשל, למשרד עו"ד רצוי לבחור צבעים סולידיים וחמים שישדרו אווירה מכובדת ורצינית, ואילו בסטארט אפ צעיר יש יותר מקום לשימוש בצבעים עזים שישרו אווירה של יצירתיות. במקרים מסוימים ניתן לשקול גם שימוש בצבעי הלוגו של החברה לצורך זיהוי וחיזוק המותג.

באופן דומה השימוש בחומרים יכול להשפיע על האווירה שהמשרד משדר: שימוש בחומרים כמו רהיטי עץ ישדרו אווירה כבדת ראש ורצינית, זכוכית ומתכת ישרו אווירה עתידנית, חדשנית, ורהיטי פופ צבעוניים יעבירו מסר של קלילות והומור.

גם לתאורה יש חלק בקביעת האווירה במשרד: בחירה בפלוריסנטים היא אולי הבחירה הפופולרית ביותר כיום, בעיקר בזכויות העלויות, אך כדאי לקחת בחשבון שהאור הפלוריסנטי משדר אווירה קרה וקודרת. שימוש בספוטים וגופי תאורה מעוצבים ישרו אווירה חמה ונעימה יותר.

 

לסיכום, התהליך של עיצוב פנים משרדים הוא תהליך מורכב הדורש הבנה מעמיקה של צורכי הלקוח לצד שימוש בידע מקצועי, ניסיון וכלים מתאימים. משרד אדריכלים מנוסה יכול לתרום מנסיונו ומהידע המקצועי שלו כדי ליצור סביבת עבודה נעימה ונוחה, אשר תשפיע באופן ישיר על מצב הרוח של העובדים ועל רמת האפקטיביות שלהם.