החשיבות שמייחסים מי שבונים או משפצים בית בכלל וזוגות ומשפחות צעירות בפרט למטבח באה לידי ביטוי בהקצאת משאבים לתכנונו ולעיצובו. בהדרגה הופך המטבח למתחם פעילות מרכזי בבית: מקום שבו מכינים אוכל, אוכלים, עובדים, מארחים ומבלים. בשל ריבוי הפונקציות של המטבח עולה הצור בתכנון מוקפד ומושכל שלו לניצול מרבי ומיטבי של החלל ושל השטח, של מקומות האחסון בו.

במטבחים מודרניים, מושקעים ומרהיבים, ניכרת טביעת אצבעותיהם של אנשי מקצוע ייעודיים וייחודיים לתחום זה- אדריכלים ומעצבים. שיתוף פעולה מקצועי הדוק בין השניים מתחייב מעצם הדרישה והציפייה למטבח, אשר יביא לידי ביטוי את רצונות הדיירים, טעמם והעדפותיהם, כדי שהמטבח שיתוכנן ויעוצב יהיה המקבילה הפיזית והחזותית מושג מטבח חלומות.

עיון בקטלוג של מטבחים מעוצבים עשוי להעשיר אתכם ברעיונות לתכנון ולעיצוב המטבח שאתם חולמים עליו אבל לא יודעים בדיוק כיצד הוא ייראה. ייעוץ מאדריכלים וממעצבים ודאי יאפשר לכם להפיק את המיטב מהתקציב שעומד לרשותכם לתחום המטבח.

מטבח מתוכנן בקפידה הוא מטבח שיש בו חופש תנועה גם בהינתן המתחם המוגבל בגודלו; שניתן יהיה לעבוד בו בנוחות וברווחה, שהכלים והציוד והחומרים יהיו נגישים וזמינים בהישג יד, שלא יידרש להימתח או להתכופף לעתים תכופות. שמקום האחסון של חפצים, ציוד, מצרכם ואביזרים שונים שאינם בשימוש שוטף יהיו במקומות אחסון גבוהים יותר בעוד מה שנדרש לשימוש שוטף ויומיומי יימצא, כאמור, במקום שקל לגשת אליו.

תכנון מטבחים מעוצבים אמורים להלום את אורח וסגנון החיים של הדיירים. מי שהמטבח מהווה מקום מרכזי בחייהם, כשהם שוהים בביתם, ודאי אמור להיות מקום שניתן יהיה לקיים בו את כל הפעילויות ברווחה פיזית, במרחב המאפשר חופש תנועה, במקום שטוף אור ואוויר.

עקרונות חשובים בתכנון המטבח ובעיצובו

1. יצירת מרחב המאפשר עבודה נוחה וזורמת בין חלקי המטבח העיקריים: כיריים, מקרר וכיור. בין הכיור לבין הכיריים מומלץ להתקין משטח עבודה גדול, מרווח ונוח. כמו כן חשוב לייעד ולהקצות שטח מספיק לאחסון מוצרים שונים, לרבות מזון יבש.

2. אם אתם מתכננים לקיים את רוב הארוחות במטבח, רצוי למקם את השולחן והכיסאות רחוק ככל שניתן מהמקום שבו מכינים את האוכל.

3. חשוב לבחור בחומרי גלם איכותיים ובטיחותיים בריהוט המטבח ובמוצרים השונים בו. אם רוצים ליצור אחידות בחזות הבית, חשוב לבחור בחומרים ובצבעים תואמים לאלה של הסלון.

4. תאורה מודרנית, לרבות שימוש בגופי תאורה שקועים ובספוטים מהדרת ומעצימה את האפקט החזותי של המטבח. אם אתם מתכננים לייחד חלק מהמטבח כפינת עבודה, חשוב לבחור גם מנורה שתוכל להאיר ישירות את פינת האווירה. בחירת מגוון של גופי תאורה ואהילים מוסיפה נופך דקורטיבי עשיר למטבח.

5. על אף חשיבות החלת עקרונות תכנוניים ועיצוביים על המטבח שלהם ובנייתו ועיצובו על פיהם, חשוב לדעת כי המלה האחרונה היא תמיד שלכם, הלקוחות, הדיירים. אחרי הכול אתם אמורים להתגורר בבית וליהנות ממנו בכלל ומהמטבח בו בפרט.