הפיתוי לצלול ישר לתוך פרויקט העיצוב של הדירה הוא חזק מאוד. נראה לכם שככול שתתחילו מוקדם יותר, תגמרו מוקדם יותר, נכון? למרבה הצער זה לא יעבוד כך אם לא תערכו מראש תכנון מפורט של עיצוב הדירה החדשה והתאמתו לסגנון שלכם.

בשעה טובה רכשתם דירה מקבלן בבניין מגורים שהוקם בשכונה שמתאימה לחלומות ולצרכים שלכם, אפילו הצלחתם להחליט על מחזור משכנתא – כדי להחליף את המשכנתא על הדירה הקיימת, בתנאים המתאימים לדירה החדשה – הכול טוב ויפה! אבל יחד עם זאת חשוב להתאים את עיצוב הדירה לטעם שלכם, ולא להסתפק בכיורים, בריצוף או בפריסה הפנימית – שקבע הקבלן. אז מה עושים?

כל קבלן ומעצב פנים מנהל את עסקיו בדרך אחרת, אבל בדרך כלל, כבעלי הדירה גם אתם אמורים לנקוט בצעדים דומים לפני שאתם מגיעים לשלב השיפוץ. יש מספר שלבים מכריעים שיעזרו לכם לתכנן את עיצוב הפנים של הדירה שלכם באופן מוצלח.

לתכנן את השינויים בזמן

  • ההחלטה על שינוי עיצוב הפנים של הקבלן ויצירת אווירה שמתאימה לאופי שלכם, אחרי שכל נקודות החשמל כבר במקומן, מציבה בפניכם בעיה. תתקשו לשנות את המיקום של המקרר, התנור, או גופי התאורה בחללי הבית השונים, אחרי שהכול כבר הותקן והושלם.

במקרים כאלה, אפשר אמנם להשתמש בהנמכת התקרה לצרכי מיקום מחדש של גופי התאורה ולהציג עיצוב נקי נטול חוטי חשמל מיותרים, אבל עדיף להחליט על כך בזמן, ולקבוע את כל נקודות החשמל לא לפי תכנון הקבלן, אלא בהתאם לתכנון שקבעתם עם מעצב הפנים שלכם.

  • משטחי העבודה במטבח לא תואמים את הצרכים שלכם? עדיף כמובן להודיע לקבלן מראש על השינויים שאתם מתכננים לערוך בתכנית המטבח המקורית, ולא להתמודד עם שינויים של מטבח שכבר קיים. כך גם באשר לחדר המקלחת, אם למשל הקבלן מספק לכם אמבטיה שאינה דרושה לכם כלל וכלל.

כאשר אתם מחליטים מראש על עיצוב פנים שונה מהעיצוב המתוכנן של הקבלן (שטרם בוצע), הדברים יהיו פשוטים יותר. זה הזמן לבחור את מעצב הפנים ואת הקבלן שיערכו את השינויים הנדרשים בדירה החדשה.

לבחור באיש מקצוע

כדי ליצור תכנית מפורטת, מומלץ לשכור את שירותיו של מעצב פנים או אדריכל מקצועי. כל חברה עושה את הדברים קצת אחרת. לדוגמה, יש מעצבי פנים שעובדים על פרויקטים שלא כוללים עבודות מבניות או תוספות משמעותיות, אבל מציעים עזרה בבחירת חומרים וצבעים. אדריכלים עשויים לקחת על עצמם מגוון רחב של עבודות, או לעבוד רק על תכניות רצפה ואישורים, ולהשאיר את שאר פרטי התוכנית (תכנית החשמל, חדרי האמבטיה והמטבח), למעצב הפנים.

בחירת איש מקצוע לעיצוב הדירה שקניתם, מתחילה בדרך כלל בפגישה אישית, תהליך שיכול לקחת מספר שבועות, תלוי כמה אנשי מקצוע תרצו לראיין. זו גם הזדמנות עבורכם להבין את השירותים שאיש המקצוע מציע ולוודא שהם תואמים לציפיות שלכם.

הכינו תקציב לפרויקט העיצוב כדי שכול עבודות הפנים יוכלו להתיישר עם הכסף שאתם מתכננים להשקיע.

ליצור תכנית לעיצוב פנים הדירה

לאחר שבחרת את חברת העיצוב, זה הזמן להתחיל להכין את תכנית העיצוב. התכניות האלה מציגות בדרך כלל פריסה גסה של תכנית הרצפה ותצוגות של עיצוב פנים הבית, תלוי בשינויים או בתופסות שאתם מבקשים לערוך בדירה.

קחו בחשבון שלוקח זמן לתכנן את העיצוב, בעיקר אם מדובר בשינויי עיצוב משמעותיים, בהשוואה למה שמציע הקבלן. שלב תכנון ראשוני זה יכול להימשך גם מספר חודשים.

ברוב המקרים ההחלטה על השינויים בעיצוב דירת הקבלן מתחילה כבר בשלב רכישת הדירה, או אפילו קודם. מעצב הפנים שלכם יוכל להמליץ על:

  • שינוי פריסת החדרים והקירות בדירה
  • שינוי נקודות החשמל והאינסטלציה
  • קביעת עבודות הגמר כולל: בחירת הכלים הסניטריים, תכנון המטבח, בחירת דלתות פנים משודרגות ועוד.

לבחור את הקבלן שיעבוד בדירה שלכם

בדרך כלל הקבלן נכנס לתהליך לאחר שנבחר העיצוב הסופי, כאשר כבר יש לכם מושג כללי כיצד תיראה הדירה. אתם יכולים לבקש מהקבלן לתת לכם הערכה כספית כבר כשאתם מראיינים אותו לעבודה.

לפני שתקבלו החלטה לגבי הקבלן שיעבוד בדירה שלכם, מומלץ לראיין מספר מועמדים ולקבל חוות דעת עליהם מאחרים, כדי להבטיח שאתם בוחרים באיש מקצוע אמין, מיומן ומנוסה.