נמאס לכם כבר למרוח וזלין על השפתיים הסדוקות לאורך החורף? מפזר החום משתרך אחריכם בכל רחבי הבית מחדר לחדר כמו זנב מרעיש ומטריד? הוצאות החשמל מעבירות אתכם על דעתכם בכל חורף מחדש ואתם מרגישים שהגיע הזמן לשינוי? אם עניתם על כל השאלות או על חלקן בחיוב, ייתכן מאוד שאתם מוכנים להתקדם למערכת חימום תת רצפתית חסכונית, חכמה ויעילה.

חימום רצפתי בחדרי שינה מעוצב

כיצד פועלות מערכות ההסקה התת רצפתיות?

מערכת חימום תת רצפתי כוללת מערך של גופי חימום חשמליים או צינורות מים חמים המונח מתחת לריצוף. גופי החימום או הצינורות ממוקמים קרוב מאוד לריצוף ומתחתם מונחת שכבת בידוד תרמית. אם המערכת מורכבת מגופים חשמליים, לרוב תפעל בכל חדר מערכת נפרדת הפועלת עצמאית וכאשר מדובר בצינורות מים חמים, לרוב הצינורות יפעלו כמערכת אחת, שבה המים מחוממים באמצעות דוד חימום מרכזי.

התקנת מערכת תת רצפתית

בבניין מודרני בעל תקרות בטון, מומלץ להתקין מערכות אלה במהלך בניית הבית, מכיוון שיש להניח את המערכת לפני הנחת הריצוף. יחד עם זאת, בהחלט ניתן להתקין הסקה תת רצפתית גם בבתים קיימים, אך חשוב לדעת כי בבתים קיימים ההתקנה מחייבת פירוק של הריצוף והחלפתו. אם הבית נבנה בשיטה שבה מניחים את הריצוף על רצפה צפה או על גבי שלד (כפי שנהוג בצפון אמריקה ובבתים רבים באירופה), ישנה אפשרות לפרק קטעים מסוימים בריצוף ולהרכיבם מחדש. הודות לכך ישנה גישה נוחה למערכות המונחות מתחת לריצוף וניתן ללא צורך בעבודת בינוי נרחבת, להוסיף מערכת הסקה תת רצפתית.

בהקשר זה נציין כי חלק מסוים מהחום שמפיצה המערכת עובר לאדמה או לקומה התחתונה ו"הולך לאיבוד". לפיכך, כאשר מתקינים מערכות מתחת לריצוף, יש למקם את הצינורות או גופי החימום כמה שיותר גבוה וסמוך לריצוף וכן להניח מתחת לצינורות או גופי החימום שכבת בידוד הולמת שתצמצם את איבוד החום.

כל היתרונות כולם

  • בידוד אקוסטי – שכבת הבידוד שמניחים מתחת לגופי החימום או צינורות המים תורמת לא רק לבידוד התרמי אלא גם לבידוד האקוסטי.
  • הסקה שקטה – חימום תת רצפתי מהווה את אפשרות ההסקה השקטה ביותר מכל האפשרויות הקיימות כיום.
  • יציבות גם בהפסקות חשמל – המערכות התת רצפתיות לא רגישות להפסקות בפעילות החשמל ושומרות על טמפרטורה יציבה לאורך זמן, גם במקרה שבו טמפרטורת הסביבה צונחת במהירות.
  • אין פגיעה בעיצוב – הואיל ומדובר במערכת אטומה וסגורה, ניתן לשטוף את הרצפה ולנקות את החדר מבלי להתחשב בה. כמו כן, מערכות המותקנות מתחת לריצוף לא פוגעות כהוא זה בעיצוב החדר.
  • יעילה וחסכונית – פילוג הטמפרטורה של המערכות התת רצפתיות (הטמפרטורה סמוך לרצפה גבוהה יותר מהטמפרטורה בגובה הראש ומעליו) תורם רבות לרמת היעילות שלהן וכן לחיסכון הכספי.
  • פיזור חום אחיד – הטמפרטורה בחלל המחומם באמצעות מערכת תת רצפתית אחידה בכל שטח החלל, ייבוש האוויר מינימלי והצורך לאוורר את החדר מועט מאוד.
  • תחזוקה מזערית – התחזוקה של המערכות התת רצפתיות מינימלית ביותר.